Turbo a Honda
Jak funguje přeplňování?
Turbo funguje na principu odstředivé vzduchové pumpy (turbodmychadla) poháněné výfukovými plyny. Tato pumpa tlakuje ještě více vzduchu resp. mixu palivo-vzduch do motoru a to má za následek vyšší spalovací tlak a tím vyšší výkon.
Ve většině automobilových motorů je nasávaný vzduch "tlačen" do sacích kanálů atmosférickým tlakem. Těmto motorům se říká nepřeplňované (AJ, naturally aspirated, N.A.). Vzduch, který nasávají má tedy běžný atmosférický tlak. Množství paliva, které může být zapáleno ve válcích je limitováno objemem vzduchu, který atmosférický tlak "natlačí" do válce.
Motor je schopen podat vyšší výkon při stejných otáčkách, pokud se dostane do válců více směsi (palivo-vzduch). Proto se používá turbodmychadla, které zaručí lepší plnění válců směsí. Takovýto motor je schopen poskytnout o 35 až 60 procent více výkonu než motor stejného objemu bez přeplňování.
U nepřeplňovaných motorů je maximální množství nasávaného vzduchu dáno objemem válců. U čtyřválce 1,6 je to přibližně 400cc vzduchu na jeden cyklus. Těchto 400cc vzduchu odpovídá 100% využití spalovací komory. Motory s variabilním časováním a zdvihem ventilů (např. DOHC-VTEC) zachovávají stejné plnění a maximum jejich výkonu je dáno přesným zapalováním směsi a jejím poměrem. Tzn., že pokud chceme získat více výkonu, potřebujeme zapálit více paliva a tudíž nasát i více vzduchu (kyslíku). Jenže není možné překročit hranici 400cc vzduchu na každý válec u nepřeplňovaných motorů. U přeplňovaných motorů to možné je, právě díky stlačení nasávaného vzduchu. A tak je možné přidat další palivo a získat vyšší výkon. To je základ přeplňování (turbo motorů).
Proč se Honda nevydala cestou přeplňovaných motorů?
Honda jako jedna ze dvou automobilek na světě, ještě nikdy nevyrobila sériový automobil s přeplňováním. Vlastně její jediné přeplňované motory byly určeny pro Formuli 1.
Důvody?
Jedním z nich je Hondě vlastní ohleduplnost k životnímu prostředí. Ano, motory se systémem VTEC a jeho klony jsou daleko ekologičtější než motory s přeplňováním.
Dalším důvodem jsou vysoké teploty při spalování, které snižují životnost motoru. A také snižující se životnost turba jako takového při vyšších otáčkách.
Zároveň mají turbomotory dost vysokou spotřebu, která se na rozdíl od klasických motorů nedá příliš snížit držením motoru v nízkých otáčkách. Jedinou možností je zacházet velice jemně s plynovým pedálem.
A posledním důvodem je také image značky. Honda, stejně jako BMW turba nepoužívá, protože si zakládá na tom, že dokáže vyrobit výkonný motor i bez této pomůcky. Získat výkon za pomoci turba je možné i z nepříliš povedené jednotky.
A jak získávají výkon motory se systémem VTEC?
Motory se systémem VTEC jdou za výkonem přesným zapalováním, správným mícháním směsi a možností vyšších otáček motoru. Pak už se jen ostatní diví, když Honda vyrobí motor o objemu 2 litry s výkonem 177kW bez přeplňování (S2000) a předčí tak výkony drtivé většiny motorů stejného objemu, ovšem s turbem.
Příště: malý příklad z přestavby Hondy Civic na turbo